Saturday, September 6, 2014

Sharing Tips Berguna Untuk Ingin Hamil ~~

Views

Assalammualaikum semua...

Alhamdulillah...Malam ni bersiaran daripada Kuala Lipis Pahang...Atas urusan kerja, harini saya outstation...travel lagi..I love it!

Baru saya sedar, saya ni memang jenis orang yang perlu travel sesekali sebab bila travel automatik idea datang mencurah _ curah. Bahagia sungguh kan? Nampaknya lepas ni incik suami kena la jadi kaki travel jugak...in shaa Allah.travel berdua tu lebih baik dan lebih selamat..

Actually, entry malam ni dah 3 hari tertangguh sebenarnya...bila one of my sister's in Shaklee forwardkan 1 link blog berkenaan usaha nak preggy ni, memang saya tak sempat baca..ada perkara yang lebih utama masa tu...jadi terbiar la seketika..start saya baca, Saya cakap saya mesti share...even saya sendiri dalam usaha nak pregnant..rasanya ia terbaek untuk pasangan yang dah lama menanti nak ada baby..ada zuriat sendiri..

Dah setahun usia perkahwinan Kami...namun, rezeki anak masih lagi dalam usaha kami..kami yakin..Allah Maha Mengetahui..Allah sebaik- baik perancang...sebab tu kami hepi je melalui hari2 kami..keinginan tu tetap ada...x dinafikan langsung..bila saya baca blog ni, seolah-olah sebuah jawapan kpd semua persoalan saya :)

Cerita keseluruhannya di blog ni..
Refer dis blog

Actually, it is matter of time...

Rezeki tak pernah salah alamat..
Rezeki tak pernah salah tuan..
Rezeki tak perlu salah waktunya..

Apa yang perlu adalah usaha...usaha...usaha...do a...do a...do a...tanpa pernah ada rasa jemu dan putus as a....

Dah 2 kali saya buat Check up di gynae untuk tahu apa masalah saya..2nd time ni atas desakan incik suami kerana period saya dah lambat sampai 2 bulan..mana la tak risau incik suami kan?

Dapat nasihat doctor, dapat ubat doctor saya still ikut seperti biasa...dan sebagai usaha lain, saya dah mula makan GLA Complex Shaklee yang terbaik untuk membetulkan balik hormon saya.

Saya memang ada masalah hormon sejak sebelum kawen lagi..zaman anak dara lagi...doctor suruh amek EPO masa tu..then bila dah habis, saya stop dan buat xtau je sebab bila jumpa doctor, the answer is same...hormon x stabil..

Selepas kawen, Alhamdulillah...every month datang tanpa failed hingga la bulan lepas...stuck for 2 months...then...start time ni saya decide amek GLA Complex sekali..niat awal memang untuk stabilkan hormon tapi yang bagusnya GLA Complex ni membantu kesuburan..jadi, ia pun dah jadi salah satu usaha nak pregnant kan?

Selain daripada tu :-

1) elakkan makan makanan yang bleh menjejaskan kesuburan mcm junk food, ice, air tebu, jeruk, ikan masin and sebagainya...

2) amalkan suplement untuk kesuburan ( zinc + vit e utk suami, GLA Complex + alfalfa utk isteri)

3) kawal berat badan ya...jangan terlalu gemuk

Dalam blog tu, ada 1 ayat daripada is tax yang saya suka sangat baca..tersedar saya dengan kelekaan sebelum ni...

Ayat yang saya paling suka..

"kite berusaha tapi Allah menentukan..adik boleh usaha macam2 tapi semua ditangan Allah..kalaupun adik xde period seumur hidup..dgn izin Allah a dik mungkin mengandung jikalau tuhan kasihankan adik..mcmmana tuhan nk kasihankan adik??buatlah kebaikan and cuba kurangkan perkara tak elok dalam diri..kdg2 ade org period teratur tp xde juga zuriat..mungkin tuhan masih mahu menguji atau mungkin dia ade salah dimana mana..

Ustaz tu juga berpesan :-

1) bersedekahlah and berharap jikalau ade pahala daripada sedekah itu.mohon Allah balas dengan rezeki anak..

2) meminta lah pd Allah setiap masa dalam apa jua keadaan..

3) gembira dengar berita gembira org lain terutamanya org mengandung..bila dengar org mengandung..bergembiralah and berdoa moga2 ade berita gembira buat kite..

4) berbuat baik pada pd org mengandung and minta dia doakan untuk kite..doa org mengandung sangat mustajab..

5) berilah hadiah pada bayi baru lahir walaupun hanya sehelai kain murah..raikanlah bayi yang baru lahir..bersamanya ade malaikat yg selalu menjaga bayi tersebut..mudah mudahan apabila kite kasi kegembiraaan untuk org lain..org lain akn mendoakan kite and malaikat turut mendoakan kite..

6)kalu tgok binatang mengandung..berbuat baiklah and suruh binatang tu doakan sekali..

7) kalau ziarah bayi baru lahir..bisikkan ke telinga anak tersebut agar kite pon dpt zuriat..insyallah malaikat yg ade disisi bayi akn mendoakan kite..

Berdoa la "ya Allah berikanlah aku zuriat ".setiap hari and setiap waktu sembahyang..time hujan..time deman..semua masa jangan putus berdoa..

9) banyakkan zikir istighfar sebab zikir ini membuka pintu rezeki ( jodoh,anak dan sebagainya...

Andai masih belum tiba rezeki anak, berusaha...tetap dengan amalan2 tersebut tanpa rasa puas dan.jemu...

Allah menguji sebab nak tahu keadaan hambaNya...berapa lama hambaNya mampu bersabar...

Doa...Do a...Do a....Allah xkan biarkan tangan menadah memohon sesuatu pulang dengan tangan kosong...

Perkongsian ni sebenarnya peringatan untuk saya juga...sama2 kita cuba amalkan perkongsian yang tak seberapa ni...

FB : Nur Insyirah

Email : eida_102@yahoo.com

Sms / Call / WhatsApp : 019-7262102

ID Shaklee : 914377


Domain dan Hosting oleh Hosting Rajawali - Social blogging in Malaysia Oneblogsocial

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...