Pages - Menu

Faktor - faktor Masalah Kesuburan

Assalammualaikum...

Alhamdulillah...Selesai sudah majlis bertandang di rumah incik suami pada 28 September 2013 yang lalu...Alhamdulillah..semuanya berjalan dengan lancar...

Bila dah melangkah ke alam perkahwinan, step seterusnya pastinya inginkan cahaya mata kan? Ada yang telah bertahun - tahun berumahtangga tetapi masih lagi berdua. Bila tengok irang lain mempunyai baby yang menyerikan lagi hubungan suami isteri, hati si suami isteri pasti terdetik...alangkah indah jika saat ini dikurniakan cahaya mata. Ada juga yang bermacam - macam usaha dilakukan namun masih tak berjaya.

So malam ni izinkan saya berkongsi serba sedikit punca - pinca atau faktor yang menyebabkan  ketidaksuburan samada daripada suami atau isteri. Mungkin dengan sedikit perkongsian ni dapat membantu anda diluar sana untuk mencari alternatif bagi merawat madalah tersebut. In shaa Allah.

Punca - punca masalah ni adalah :

1)  Gangguan ovulasi - Wanita yang
mempunyai masalah ini biasanya berpunca daripada ketidak stabilan hormon dalam
badan yang akhirnya menggangu proses ovulasi. Wanita yang mempunyai hormon
prolaktin yang tinggi, akan menganggu penghasilan telur.

2)  Masalah tiub Fallopio - Kerosakkan pada
tiub Fallopio boleh menghalang persenyawaan telur dan sperma.
Antara sebab-sebab kerosakkan tiub Fallopio
adalah
          - keradangan tiub Fallopio
          - tiub Fallopio tersumbat
          - pernah mengalami kehamilan
             luar rahim serta pernah melakukan   
             pembedahan di sekitar tiub fallopio/  
             rahim.

3)  Jangkitan kuman akibat penyakit kelamin
yang berpunca dari hubungan seksual

4)   Lelaki yang mempunyai masalah testis
yang tidak dapat menghasilkan sperma
(azoopsermia), masalah salur sperma
tersumbat, mati pucuk atau lemah tenaga
batin

5)   Ketumbuhan tidak normal - Kehadiran
pertumbuhan sel-sel tidak normal di sekitar
rahim.
Sebagai contoh:Tisu dari selaput rahim yang   
tumbuh membesar di luar rahim (Endometriosis)

6)   Masalah Tiriod

7)   Masalah Fibroid

Selain daripada faktor di atas :
      - cara pemakanan
      - kekurangan zat dalam badan
      - amalan merokok dan pengambilan
         minuman beralkohol
      - usia yang meningkat
      - pencemaran
      - pengambilan ubat-ubatan
      - badan yang terlalu gemuk atau terlalu
         kurus
      - badan yang letih akibat penat bekerja
         serta tekanan persekitaran

Masyarakat di sekeliling pulak jangan la asyik tanya soalan yang sama. Memang stress la kan kawan tu..Dah la bersedih makin bertambah sedih dengan soalan - soalan camtu. Tak perlu terlalu eager nk bertanya. Jika masih tiada itu maknanya rezeki anak itu masih dalam perancangan sempurna Allah. Ada hikmah untuk mereka dengan kesabaran yang Menggunung tinggi tu.

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk kita semua..jika anda mempunyai salah satu daripada masalah tersebut, apa kata berjumpa dengan doktor dan dapatkan nasihat selanjutnya...

Namun jangan lupa suplement juga membantu untuk memperbaiki apa yang kurang..

Nak tahu suplement apa? Hubungi saya dengan segera ya! Anda juga akan menerima consultation ekslusif dari saya ya!

FB   :  Nur Insyirah

Email : eida_102@yahoo.com

Sms/WhatsApp/call ; 019 - 7262102

No comments:
Post a Comment



♥ Copyright © NurKasih | All Rights Reserved | Design by JassmineRosse | Powered by Blogger